21 Mei

Foto: Dick Turksma

Enkhuizen viert historische opstand ende bevrijdingh,  programma 2022

Op 21 mei 1572 heeft de burgerij van Enkhuizen zich – zonder bloedvergieten – bevrijd van de Spaanse overheersers. De stad koos – als eerste van de Noordelijke Nederlanden – voor de Prins Oranje. Dit belangrijke feit kunnen wij dit jaar weer herdenken/vieren! Het is 450 jaar geleden, dat Nederland opnieuw werd geboren; zie ook www.geboortevannederland.nl

Expositie 21 mei-vieringen; Vooruitlopend op de viering zaterdag 21 mei 2022, heeft het Comité in de maanden april en mei a.s. een expositie over de feestelijkheden gedurende de afgelopen jaren – ingericht in de Blauwe Zaal van het Stadhuis,  met o.a. foto’s en videobeelden uit de archieven van Vereniging Oud Enkhuizen, Jan de Jong, Tejo Teunen en Dick Turksma.

U bent welkom vanaf maandag 4 april 14.00 uur; Openingstijden stadhuis: maandag t/m donderdag: 10.00 – 16.00 uur; vrijdagochtend 10.00 – 12.00 uur.

Op 21 mei wordt om 10.30 uur –  in de Zuiderkerk – een lezing over de historische gebeurtenissen verzorgd door de heer Klaas Koeman, voorzitter van Vereniging Oud Enkhuizen.

Vanaf 14.00 uur geeft KSM een miniconcert vóór het bordes van het stadhuis; daarop volgend een aantal scènes, in het gebied tussen het Stadhuis en de Drommedaris -, dat deze roerige periode in onze vaderlandse geschiedenis verbeeldt. De slotscène is vóór het stadhuis, waarbij de Spaansgezinde burgemeesters worden verdreven.

Het evenement is vrij toegankelijk!

St. Comité 21 mei 1572

Informatie: tel. nr.: 0228-314541 en/of www.oudenkhuizen.nl/opstand