Koningsdag woensdag 27 april

10.30 Stadswandeling Oud-Enkhuizen, thema 450…!, start Westerkerk

14.00 Lezing Historisch journalist Walter Haentjes vertelt het ‘ware’ verhaal van de Geboorte van Nederland met een boeiende dia voorstelling in de Doopsgezinde Kerk aan het Venedie 17.

450 jaar Oranje Boven EnkhuizenHoe de Prins Koning werd

Enkhuizen – ‘De tirannie verdrijven’. Een actueel onderwerp. De laatste twee regels van ons volkslied. Dat op Koningsdag, 27 april, weer uit volle borst wordt gezongen en ten gehore wordt gebracht. Het is een van de oudste volksliederen ter wereld. Maar wat weten wij er eigenlijk van? Wist u dat het oorspronkelijke lied 16 coupletten heeft en het Wilhelmus dat in 1932 pas als officieel volkslied werd vastgesteld maar 15? Het Wilhelmus, eeuwen geleden gedicht en gezongen als strijdlied voor vrijheid en verdraagzaamheid. Waarin Willem van Nassau, Prins van Oranje verantwoordelijkheid aflegt als legerleider voor de strijd, die tachtig jaar zal duren. Wie is die man, en wat is het verband met Enkhuizen? Enkhuizen koos in 1572 als eerste stad de zijde van de Prins van Oranje in de strijd. De Enkhuizer grootschipper en koopman Pieter Buyskes bracht hem op 20 oktober 1572 veilig van Kampen naar Enkhuizen. Anders hadden we waarschijnlijk nooit van de Prins van Oranje gehoord.

*Koningsdag ‘s avonds 27 april 2022  Vredes lampionnentocht over Vest  (v/a 19.00 verzamelen bij de Ouwe Gouwsboom). De  optocht gaat over onze oude Vesting, mooi gelegen tussen de oude en de nieuwe stad. Deze symbolische plek waar onze voorouders hun vrijheid verdedigden, de vrijheid die ze 450 jaar geleden in 1572 veroverd hebben. Dit  jaar herdenken we dat landelijk met ”De Geboorte van Nederland”.

Start: 19.30 uur wandelroute tot aan de Nassaustraat en terug.  Lampionnen + lichtjes worden uitgedeeld

Korte toespraak van Dieneke van Tongeren-Schuijt namens St. 4&5mei Anti-discriminatie comité Enkhuizen. We lopen, sfeervol met lampionnen achter de optimistische muziek aan, hopend op een vreedzame wereld.  Na afloop voor de jeugd een medaille tegoedbon ter gelegenheid van 450 jaar viering, de “eigen” bevrijding Enkhuizen en leuke kleurplaat.

*Voor meer 1572-activiteiten dit jaar in ENKHUIZEN; stichtingmarketingenkhuizen.nl | visitenkhuizen.nl | enkhuizen1572.nl

*Extra dit jaar; Lezing; Willem van Oranje door René van Stipriaan,op Monumentendag 10 september -rond 16.00- Zuiderkerk, Enkhuizen- Toegang gratis, geen reserveringen vooraf.

René van Stipriaan is literair-historicus, met een ruime ervaring als onderzoeker, schrijver en presentator. Deskundig op het terrein van de Nederlandse literatuur, en met name de Nederlandse Gouden Eeuw. Ook de Italiaanse Renaissance, of de geschiedenis van België, in het bijzonder Wallonië, hebben zijn belangstelling. Hij werkte in de literaire uitgeverij en is betrokken bij de digitalisering van het Nederlandse literaire erfgoed.

Op 16 november 2021 verscheen De Zwijger, het leven van Willem van Oranje. Tijdens een plechtigheid in de Kloosterkerk in Den Haag werd het eerste exemplaar aangeboden aan Zijne Koninklijke Hoogheid Willem Alexander.

Deze lezing is in het kader van https://geboortevannederland.nl/

tot stand gekomen door onze vereniging en Oud-Enkhuizen