4 & 5 Mei

PROGRAMMA  4 MEI 2018

HERDENKEN…….JAAR VAN VERZET

Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog .Dit jaar ligt, naast herdenken van de slachtoffers, het accent ook op degenen die in het verzet kwamen tegen het onrecht en de terreur uit die zwarte periode in onze geschiedenis. Een kleine groep mensen kwam op voor de rechten van anderen. Ook onze tijd vraagt om mensen die in verzet komen tegen onrecht en opkomen voor de rechten van anderen. (zie www.4en5mei.nl )

15.00 uur Algemene Begraafplaats Iedereen is welkom om op de algemene begraafplaats de Canadese enAmerikaanse militairen en andere gevallenen uit de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Bij de graven wordt iets verteld over het slachtoffer o.a. door een aantal jongeren en er wordt een roos op het graf gelegd.

16.00 uur herdenkingsmonument Nelson Mandela Dreef Bijeenkomst bij monument ‘ Schaduwcorrectie mei 1995’ , waar kinderen van de groepen 7 en 8 van basisscholen uit Enkhuizen gedichten voordragen, zingen, musiceren en bloemen neerleggen. De basisscholen hebben gewerkt met het thema ‘2018, Jaar van Verzet’. Een ooggetuige heeft de gastlessen verzorgd. Waarnemend burgemeester A.van Vliet-Kuiper zal de aanwezigen toespreken. Een afgevaardigde van ‘Stichting 4 en 5 mei anti-discriminatie comité Enkhuizen’ zal de herdenking leiden, geassisteerd door twee leerlingen van adoptieschool ‘de Hoeksteen’. (zie www.adopteereenmonument.nl ) Iedereen is van harte uitgenodigd aanwezig te zijn.

19.00 uur  Herdenkingsbijeenkomst in de Zuiderkerk . In deze bijeenkomst zullen muziek, samenzang, overdenking, orgelspel en gedichten elkaar afwisselen. De kerk is open vanaf 18.30. Bij binnenkomst ontvangt u het complete programma.

19.45 uur  Stille tocht naar de herdenkingsmonumenten in het Wilhelminaplantsoen o.l.v. ‘stille trom’

19.58 uur Het blazen van de Taptoe.

20.00 uur Twee minuten stilte. Aansluitend worden het 1ste en het 6de couplet van het Wilhelmus gezongen met muzikale begeleiding. Hierna volgen ‘wisseling van de erewacht’ en een toespraak door de Burgemeester. Kransen en bloemstukken worden gelegd door het college van B&W, bestuur van de Oranjevereniging, Stichting 4 en 5 mei anti-discriminatie comité, Veteranen Enkhuizen, Raad van Kerken, leerlingen van de RSG, Montessorischool en overige aanwezigen.

5 MEI 2018 VRIJHEID VIEREN

13.30  INTOCHT EN ONTSTEKING VAN HET BEVRIJDINGSVUUREnkhuizen doet dit jaar voor de dertiende keer mee aan de Bevrijdingsestafette. VanuitWageningen, de plaats waar in 1945 in hotel ‘ de Wereld ’ de capitulatie werd getekend als,wordt het Bevrijdingsvuur in de nacht van 4 op 5 mei door vele sporters als een ‘ Lopend Vuurtje ’ naar verschillende plaatsen in Nederland gebracht, een indrukwekkend symbool van nationale eenheid (www.4en5meiwageningen.nl ) Het vuur, dat op 5 mei om middernacht ontstoken wordt, zal o.a. door leden van deScouting en van het ‘ 4 en 5 mei anti-discriminatie comité Enkhuizen’ worden opgehaald uit Wageningen en over een afstand van 150 km per tandem naar Enkhuizen worden gebracht .

Om 13.00 begint de intocht en gaat via de Koepoort, de Westerstraat, de Dijk en het Venedie en de Vijzelstraat naar het Wilhelminaplantsoen met onze stadsomroeper Jeroen Baars voorop.

Om 14.00 wordt bij het herdenkingsmonument ‘ de Stedemaagd’ het vuur ontstoken door onze waarnemend burgemeester tijdens het Kinderfestival. Meer informatie over onze activiteiten www.4en5meienkhuizen.nl

11.00 – 16.30 HET KINDERFESTIVAL

Jij komt de  VRIJHEID toch ook vieren ?

Deze dag is het Wilhelminaplantsoen omgetoverd tot een spannende, gezellige, sportieve plek !

Wat denk je van :

- oud hollandse spelletjes – een spectaculaire stormbaan- pony rijden – zelf varen in een radarbootje-10-meter hoge klimtoren – broodjes bakken.

Ook zijn er door het hele park verschillende creatieve activiteiten zoals een poppenspeler, muziek, theater, natuurspelen en workshops.

Toegang is gratis en ook in de speeltuin kun je de hele dag vrij spelen ! En voor je ouders is er een fijne theetuin waar ze even kunnen uitrusten met een hapje en drankje.

Dit festival wordt o.a georganiseerd door Welwonen, Speeltuin Kindervreugde en MEC DeWitte Schuur.