4 & 5 Mei

JAARTHEMA  Nationaal Comité 4 en 5 mei 2019:

75 jaar na de Tweede Wereldoorlog is vrijheid nog steeds kwetsbaar.

Het jaarthema van 2019 is IN VRIJHEID KIEZEN.

Wij hebben in Nederland de vrijheid om te kunnen en te mogen kiezen.

Dat was in 1940-1945 niet mogelijk.

Vrijheid vraagt ook om verantwoordelijkheid.

Zet jij je in voor vrijheid nu en in de toekomst?    (www. 4en5mei.nl)

Herdenken…..

Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

Naast de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam vindt in bijna elke gemeente een herdenking plaats, ook in Enkhuizen.

4 mei 2019: 15.00 uur         Algemene Begraafplaats

Voorafgaand aan de herdenking op de Nelson Mandela Dreef wordt jong en oud uitgenodigd om op de algemene begraafplaats de Canadese en Amerikaanse militairen en andere gevallenen uit de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Jongeren zullen bij de graven iets vertellen.

4 mei 2019 : 16.00 uur

Herdenkingsmonument Nelson Mandela Dreef

Bij het monument ‘Schaduwcorrectie mei 1995’, dragen kinderen van de groepen 7 en 8 van basisscholen uit Enkhuizen gedichten voor, er zal een muzikale bijdrage zijn en burgemeester E. van Zuijlen spreekt de aanwezigen toe.  Een afgevaardigde van Stichting 4 en 5 mei anti-discriminatie comité Enkhuizen’ zal de herdenking leiden, geassisteerd door een leerling uit het basisonderwijs. Iedereen is van harte welkom!                                                                      Basisschool ‘het Mozaïek’, locatie Toereppel, heeft dit jaar het monument geadopteerd voor tenminste vijf jaar en zal ook een bloemstuk neerleggen. .(www.adopteereenmonument.nl)

19.00 uur  Herdenkingsbijeenkomst

De  RSG leerlingen werken mee en de basisschool ‘Het Mozaïek’, locatie Spaansleger, dit jaar het monument ‘de Stedemaagd’ heeft geadopteerd.

5 mei 2019 Vieren

Vanaf 31 augustus 2019 en in 2020 vieren we dat het Koninkrijk der Nederlanden 75 jaar geleden is bevrijd en dat we sindsdien in vrijheid leven.

5 mei 2019: 13.15 uur. Intocht bij de Koepoort

Enkhuizen doet dit jaar voor de veertiende keer mee aan de Bevrijdingsvuurestafette. Vanuit  Wageningen, de plaats waar in 1945 in hotel ‘de Wereld’ de capitulatie werd getekend, wordt het Bevrijdingsvuur in de nacht van 4 op 5 mei door vele sporters als een ‘Lopend Vuurtje’ naar verschillende plaatsen in Nederland gebracht ; een indrukwekkend symbool van nationale eenheid. (www.4en5meiwageningen.nl)

Het vuur, dat op 5 mei om middernacht ontstoken wordt, zal o.m door leden van C.M.V. Dindua  en van stichting ‘4 en 5 mei anti-discriminatie comité Enkhuizen’ worden opgehaald uit Wageningen  en over een afstand van 150 km grotendeels per tandem naar Enkhuizen worden gebracht.

Om 13.30 uur zal de vlam met onze stadsomroeper via de Koepoort, Westerstraat, Prinsenstraat, Dijk, Venedie, van Bleiswijkstraat en Vijzelstraat naar het Wilhelmina Plantsoen worden gebracht.

Om 14.00 uur wordt  bij het herdenkingsmonument het vuur ontstoken door  burgemeester E. van Zuijlen tijdens het Kinderfestival met medewerking van dansers en choreografie van Roos Scholten -Hiphop & Heels-

Meer informatie over onze activiteiten www.4en5meienkhuizen.nl

11.00 – 16.30 HET KINDERFESTIVAL

Jij komt de  VRIJHEID toch ook vieren ?

Deze dag is het Wilhelminaplantsoen omgetoverd tot een spannende, gezellige, sportieve plek !

Wat denk je van :

- oud hollandse spelletjes – een spectaculaire stormbaan- pony rijden – zelf varen in een radarbootje-10-meter hoge klimtoren – broodjes bakken.

Ook zijn er door het hele park verschillende creatieve activiteiten zoals een poppenspeler, muziek, theater, natuurspelen en workshops.

Toegang is gratis en ook in de speeltuin kun je de hele dag vrij spelen ! En voor je ouders is er een fijne theetuin waar ze even kunnen uitrusten met een hapje en drankje.

Dit festival wordt o.a georganiseerd door Welwonen, Speeltuin Kindervreugde en MEC DeWitte Schuur.